Desi multi dintre noi considera ca este absolut normal sa
ajungem in cateva ore dintr-o parte in alta a lumii, acum un secol aceasta
abilitate de a alerga prin aer abia fusese descoperita si inca exista oameni care
nu au incredere ca avionul este cel mai sigur transport din cate exista.
Cum este posibil sa zboare avionul?
Este o intrebare pe care am primit-o de curand de la un
prieten care nu a zburat niciodata cu avionul pentru ca nu intelegea cum o
masinarie atat de grea poate sta in aer.
Raspunsul este simplu,desi modul in care avionul functioneaza este mult
mai complex si necesita multi ani de studiu, totul este aerodinamica si putem
rezuma la: motor cu reactie plus aripi sau propulsie si portanta.
Pe scurt spus, asupra avionului actioneaza patru forte:
portanta,greutatea,tractiunea si rezistenta la inaintare.
Putem compara avionul cu o pasare de exemplu: pasarea
produce forta de tractiune dand din aripi, cum avionul nu poate da din aripi
are nevoie de motor.
Propulsia este redata
in momentul in care un obiect este impins cu o anumita forta, astfel motoarele
absorb aerul,il compreseaza, apoi este amestecat cu gaz si aprinde amestecul ce
furnizeaza energia care propulseaza avionul.
Portanta este ascensiunea provenita de la aripi, cu ajutorul
careia avionul se ridica de la sol si este mentinut in aer. De regula, aripile avionului
au o forma speciala ce ajuta propagarea aerului in jos sau in sus, astfel aerul
de deasupra aripii se propaga mai rapid, in timp ce aerul de sub aripa se
propaga mai lent. Aceste viteze diferite creeaza o presiune scazuta a aerului
deasupra aripii si o presiune mai crescuta sub aripa – acesta este de fapt
principiul lui Bernoulli.
Practic, pilotul duce avionul pe pista,iar apoi incepe sa
ruleze cu o viteza foarte mare, de pana la 300 de km/h cu ajutorul motorului. Portanta
face avionul sa se ridice daca este mai mare decat forta gravitationala care
atrage avionul in jos.
Pentru a intelege mai bine fenomenul,data viitoare cand
mergi cu masina, scoate mana pe geam orientata contra curentului si vei simti
rezistenta la inaintare, dar si cum mana se duce in sus.
Altitudinea ideală pentru zbor este undeva între 10.600 și
12.800 de metri – dacă zboară mai jos, rezistența din partea aerului este prea
mare, iar mai sus, lipsa de oxigen afectează motoarele. Altitudinea ideală
variază în funcție de greutatea avioanelor – astfel, cele mai grele vor zbura
mai jos, iar cele mai ușoare vor zbura mai sus.
Recordul pentru cel mai înalt zbor îl deține Alexandr
Fedotov, care a zburat un avion militar Soviet MiG-25M la 37.648 de metri
înălțime.
Fratii Wright au efectuat primul zbor controlat, susținut și
autopropulsat al unui aparat mai greu ca aerul la 17 decembrie 1903, la patru
mile sud de localitatea Kitty Hawk, Carolina de Nord.
Traian Vuia a reuşit primul zbor cu un aparat mai greu decât
aerul, care s-a înălţat prin propria forţă la 18 martie 1906.
Primul zbor cu un avion cu reacție a fost realizat de Henri
Coandă în Franța, la data de 16 decembrie 1910.
Asadar, nu este magie, avionul zboara datorita aerodinamicii.
In fiecare an au loc milioane de zboruri
fara incidente, insa cele cateva grave accidente sunt intens mediatizate,
tocmai pentru ca sunt foarte rare.
https://www.youtube.com/watch?v=5Lj-wZL9hZo&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=5Lj-wZL9hZo&feature=youtu.be
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Lasa un comentariu